Jak medytować – instrukcja obsługi medytacji

Podstawowe informacje dla początkujących adeptów medytacji, które pomogą szybko i skutecznie wejść w ten cudowny świat i korzystać z dobrodziejstw medytacji.

Blog

Artykuły

Porady

Jak-medytowac-instrukcja-obslugi-medytacji

Opublikowany: 04.21.2022

autor: Krzysztof Ratyński

Z zawodu elektronik i lektor, z pasji filmowiec i dźwiękowiec, z natury nieśmiały i wiecznie rozdarty między sztuką a techniką. Dlatego stara się łączyć te dwie dziedziny, co nie zawsze jest łatwe. Na drodze rozwoju osobistego i pracy ze świadomością od 2013 roku. Uczył (i wciąż uczy) się od najlepszych jak Eckhart Tolle, Joe Dispenza, Jose Silva, Bruce Lipton czy Klaudia Pingot.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jak prawidłowo medytować?

Jak poprawnie medytować?To pytanie zadaje sobie z pewnością mnóstwo osób, które dopiero zaczynają przygodę z medytacją i rozwojem świadomości. Odpowiedź na nie jednak nie jest wcale taka prosta i oczywista. Dlatego postanowiliśmy napisać poniższą instrukcję obsługi medytacji, która powinna temat wyjaśnić i rozwiać wszelkie wątpliwości. Sami na początku mieliśmy z tym problem i nie wiedzieliśmy czy lepiej leżeć, czy siedzieć. A jeśli siedzieć to w jakiej pozycji? Czy na podłodze czy można na fotelu, itd. Pytań i wątpliwości było co niemiara. Natomiast odpowiedzi niewiele i w dodatku często sprzecznych. Dlatego sporo eksperymentowaliśmy i próbowaliśmy bardzo wielu różnych metod, pozycji i technik. Dyskutowaliśmy również na ten temat z innymi adeptami medytacji. Finalnie na podstawie tych wszystkich doświadczeń, wiedzy i obserwacji powstał poniższy przewodnik. Nie przedłużam więc już i zapraszam do lektury.

Jak zorganizować sobie miejsce do medytacji?

Idealne miejsce do medytacjiPrzede wszystkim zadbaj o to aby medytacje wykonywać w ciszy, odosobnieniu i ciemności. To bardzo ważne! Ponieważ na początku każdy sygnał z zewnątrz, który będzie docierał do Twojego mózgu będzie Cię rozpraszał i utrudniał skupienie się. Jeśli nie masz warunków do mocnego zaciemnienia to spraw sobie przynajmniej wygodną i miękką opaskę na oczy (na przykład taką). Odizoluje Cię ona od światła i pomoże się skupić. Podobnie warto się odizolować akustycznie, dlatego korzystaj z dużych, dobrze tłumiących słuchawek zamkniętych. Takie najlepiej wytłumią dźwięki zewnętrzne i jednocześnie zapewniają lepszy odbiór dźwięku, więc dobrze nagrane medytacje będą lepiej “wchodzić”, bo dźwięk będzie jakby bliżej. Z niezbyt drogich a bardzo dobrych słuchawek zamkniętych polecamy HD206 firmy Sennheiser.

Zadbaj też o komfort termiczny. Podczas medytacji nie może Ci być ani za zimno ani za gorąco. Każde odstępstwo będzie Cię wybijać z medytacji. Zatem kocyk albo ubranie dopasowane do temperatury otoczenia to konieczność. Podobnie ma się sprawa z podłożem, które nie może być zimne ani twarde. Ogólna zasada jest taka, że musisz zapewnić sobie maksymalny możliwy komfort i spokój aby zminimalizować ilość bodźców docierających do mózgu podczas medytacji. Przynajmniej na początku, bo gdy już trochę poćwiczysz to coraz łatwiej będzie Ci wejść w stan medytacji i coraz mniej będą przeszkadzać okoliczności. Cała nauka medytacji polega przecież na tym aby nauczyć się trwać w tym stanie praktycznie przez cały czas. Już bez prowadzenia, technik, pozycji czy innych narzędzi, które są tylko drogą do tego celu.

Czy pozycja do medytacji oraz pora ma znaczenie?

I tak i nie. Na początku wszystko wygląda nieco inaczej niż później, kiedy już zdobędziesz nieco doświadczenia w medytowaniu. Dlatego jeśli dopiero zaczynasz, to najlepiej medytować rano, zaraz po obudzeniu lub wieczorem, tuż przed zaśnięciem. A to dlatego, że wtedy mamy wyższy poziom melatoniny, która ułatwia zmianę fal mózgowych i wejście w stan wyciszenia. Niestety zwiększa się również ryzyko zaśnięcia, które można jednak zminimalizować odpowiednia pozycją.

Najlepsza pozycja do medytacjiNo właśnie, a jak to jest z tą idealna pozycją do medytacji? Można by rzec, że ile szkół i odmian medytacji tyle też sugerowanych pozycji 🙂 Generalnie jednak najważniejsze jest to aby pozycja była komfortowa i dawała jak najmniej bodźców. Dlatego na początek najlepsza wydaje się pozycja leżąca na wznak. Jednak jeśli okaże się, że w takiej pozycji zasypiasz lub jest Ci niewygodnie, drętwieją nogi lub ręce, to przetestuj pozycję siedzącą. Najlepiej po turecku z plecami i głową opartymi o coś miękkiego. Może to być oparcie kanapy lub fotela ale też ściana z kilkoma małymi lub jedną większą poduszką. Jeśli jednak wygodniej Ci będzie siedzieć na fotelu z nogami opuszczonymi to też jest to ok. Na początku drogi z medytacją najważniejsze jest aby pozycja była komfortowa, umożliwiała pełny relaks ale nie pozwalała Ci zasnąć. Wybierz więc taką, jak Ci odpowiada najbardziej i nie przejmuj się zaleceniami. W miarę zdobywania doświadczenia możesz eksperymentować z trudniejszymi pozycjami, które na przykład pomagają w przepływie energii.

Jak słuchać medytacji?

Medytacji najlepiej słuchać na słuchawkachI tutaj znów muszę napisać, że to zależy od Twojego stopnia zaawansowania. Na początku jednak koniecznie słuchaj na słuchawkach. Im większe i lepiej odtwarzające bas tym lepiej. Świetnie nadają się słuchawki zamknięte (są też półotwarte i otwarte oraz douszne – ale te raczej odradzam), ponieważ najmocniej izolują Cię od hałasów z otoczenia. Niektóre nasze medytacje korzystają z zaawansowanej metody pomagającej synchronizować fale mózgowe, która działa tylko na słuchawkach (szumy i binaural beats). Jednak najważniejszą funkcją słuchawek jest izolacja akustyczna od otoczenia, co ogranicza ilość bodźców zewnętrznych trafiających do Twojego mózgu i pomaga się skupić na medytacji. Dlatego nawet jeśli masz wspaniały zestaw audio High End to na początku wybierz dobre słuchawki. No chyba, że masz też perfekcyjnie wyciszone pomieszczenie 🙂

Bardzo ważny jest również odpowiedni poziom głośności medytacji. Ustaw go na tyle głośno aby wszystko wyraźnie słyszeć ale żeby nie mieć dyskomfortu zbyt dużego natężenia. Dźwięk nie może Cię drażnić albo wybijać ze skupienia. Ale też nie możesz się wsłuchiwać w głos aby go zrozumieć. Najlepiej puść sobie około 30 sekund medytacji, ustaw głośność i dopiero wtedy cofnij i zacznij od początku.

I to chyba tyle jeśli chodzi o sprawy techniczno-organizacyjne.

Nastawienie do medytacji

Zadbaj o właściwe nastawienie do medytacjiNa początku nie nastawiaj się na żadne konkretne efekty. Większość medytacji dla początkujących ma za zadanie wyciszenie i oswojenie się z całym procesem. Dopiero później można zacząć poprzez medytację osiągać konkretne cele. Zacznij zatem po prostu od leżenia/siedzenia i słuchania. To jest całkiem ok. Spróbuj skupić się na głosie oraz podkładzie w tle. Jeśli uda ci się wyciszyć i zrelaksować to już jest sukces. A jeśli poczujesz coś więcej, euforię, szczęście, polecą łzy lub odpłyniesz w piękną nicość to super. Ale nie przejmuj się jeśli nic takiego się nie stanie, a Ty w trakcie medytacji wciąż będziesz myśleć o czymś innym i nawet gubić momentami słowa prowadzącego głosu. To zupełnie normalne na początku i dopiero zaczynasz się uczyć kontrolowania myśli i wyciszania ich. To nie jest łatwy ani szybki proces. Nastaw się więc na cierpliwość bez oczekiwań.

Nie porównuj się też z innymi, bo to nie ma sensu. Bo choć dzielimy wspólną energię źródła i w swojej esencji jesteśmy tym samym to jednak ciała, doświadczenia, otoczenie oraz emocje mamy kompletnie różne. One zaś bardzo mocno wpływają na automatyczne programy, nawyki czy wręcz nałogi jakie mamy utrwalone fizycznie w mózgu i ciele. Zatem aby je zmienić nie wystarczy silna wola ale potrzebne są też regularne treningi. Natomiast ich wpływ na Twoje postępy będzie bardzo indywidualny. Dlatego nie poddawaj się i próbuj, powtarzaj aż do skutku. Jeśli masz ochotę to możesz nawet odtwarzać tę samą medytacje kilka razy pod rząd. Ułatwi to wejście głębiej w stan błogości. Ważne jednak aby wybierać medytacje dla początkujących, gdyż one zazwyczaj są tak konstruowane aby łatwiej osiągnąć pierwsze efekty i wejść w ten magiczny i cudowny świat.

Kiedy odpuścić medytację?

Odpuść sobie jakąś konkretną medytację TYLKO wtedy, kiedy wkurza Cię w niej głos, muzyka lub przekazywane treści. Pamiętaj jednak, że wtedy to nie znaczy że medytacja nie jest dla Ciebie! To znaczy wyłącznie, że TA konkretna medytacja nie jest dla Ciebie. Jeśli problemem jest głos (na przykład mój) to spróbuj tej samej medytacji prowadzonej przez moją żonę Gosię. Wszystkie nasze medytacje tworzymy w kilku wersjach właśnie po to aby łatwiej było dopasować je do Ciebie. Jeśli problemem jest treść lub muzyka to poszukaj wtedy u nas innych medytacji dla początkujących, które bazują na szumie, specjalnych dźwiękach (binaural beats) lub mają inną treść albo muzykę. Mamy ich sporo i wciąż tworzymy nowe. A jeśli one też Ci nie podejdą to poszukaj medytacji autorstwa innych ludzi. To bardzo ważne aby tak głos, jak i muzyka (czy inne podkłady) oraz cały przekaz pasował do Ciebie i współgrał z Tobą! Musi pojawić się pewna “chemia” aby prowadzona medytacja zadziałała. Zatem jeśli nasz styl do Ciebie nie trafia to nie zrażaj się i nie odpuszczaj tylko szukaj gdzie indziej. W końcu trafisz na taką, która Cię wciągnie i pomoże zacząć tę wspaniałą drogę do zmiany życia na lepsze 🙂

Powodzenia!

Polecamy również…

Wybrane techniki oddechowe

Wybrane techniki oddechowe

Wstęp do technik oddechowych Ten artykuł jest rozszerzeniem innego, który popełniłam nie tak dawno temu na temat oddechu. Będzie w nim nieco więcej...

czytaj dalej

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *